Salariseis: uiting van hebzucht of symbool van succes

hebzuchtLaten we ons, in onze drang naar meer salaris, drijven door hebzucht of zit er een andere behoefte achter. De behoefte aan erkenning en het laten zien van succes

Vandaag in de Volkskrant: “Er mag wel wat bij, vindt u zelf” wordt heel gemakkelijk het verband gelegd tussen de vraag om meer salaris en de vermeende hebzucht van werknemers, met name die in de financiële sector. Maar is het wel hebzucht dat ons drijft.

Behoefte piramide (c Rene Herremans)

Behoefte piramide (Rene Herremans)

Als je naar verschillende werknemers segmenten op de arbeidsmarkt kijkt zie je dat deze segmenten van elkaar verschillen qua behoeften. En dat deze grotendeels in lijn zijn met de behoefte piramide. Geld is daarin een functionele basismotivatie op de arbeidsmarkt om te gaan werken (je gaat werken omdat je geld moet verdienen om in je levensonderhoud te voorzien), maar dat daar al gauw andere behoeften aan toegevoegd worden. Zeker als men keuze heeft in waar men gaat werken en wat men gaat doen. Als in voldoende mate aan de basisbehoefte tegemoet gekomen wordt, komt de behoefte van het niveau daar boven opzetten en zo verder. (zie ook artikel: behoeften op de arbeidsmarkt) Vanuit de behoefte piramide van werkenden is het logisch dat degenen die lager in de piramide zitten (zoals lager opgeleiden en starters op de arbeidsmarkt) minder bereid zijn om salaris in te leveren. En degenen die hoger zitten in de behoefte piramide (die dankzij een hogere employability zich kunnen veroorloven om een breder spectrum aan behoeften op hun baan te projecteren), flexibeler zijn in het uitruilen van verschillende aspecten van werk.

Maar is de focus op meer salaris nu gedreven door een basis behoefte en gedreven door hebzucht, of zit er meer achter. Heeft het te maken met sociale aspecten of met het gevoel van eigen waarde. In het artikel in de Volkskrant gaat de schrijver er gemakshalve vanuit dat mensen die steeds meer willen hebben gedreven worden door hebzucht. Maar mensen die alles al hebben en kunnen kopen blijken ook nog steeds meer te willen. Dan kan hebzucht niet de verklaring zijn. Veeleer lijkt het op eerzucht. Op competitiedrang en de beste willen zijn. Je succes willen vergelijken met anderen. Onderzoek onder Nederlandse topmanagers uit het bedrijfsleven laat zien dat inkomen als materiële behoefte niet hun overheersende drijfveer is. Inkomen als operationalisering van status en macht is wel belangrijk.

Nu het economisch wat beter gaat en we ons weer zekerder voelen op de arbeidsmarkt, willen we laten zien dat het goed met ons gaat, dat we (nog steeds) succes hebben in ons werk. En hoe laat je dat zien aan je omgeving? Via materie. En daar is geld voor nodig. We verwachten een inhaalslag op salaris, of in ieder geval een duurdere lease auto. Dit maakt ook dat we minder bereid om salaris in te leveren, sterker nog werkenden verwachten van de betere economische omstandigheden en het bijbehorende succes van het bedrijf mee te kunnen profiteren, in geld! En willen dat aan hun omgeving laten zien

Bestaat de sleutel tot succes alleen uit inkomen of is er meer .....

Bestaat de sleutel tot succes alleen uit inkomen of is er meer …..

In de hele arbeidsmarkt is er maar 1 vergelijkingscijfer en dat is inkomen. Inkomen is het enige aspect van werken dat iedereen die werkt (in welke sector, wat voor discipline en op welk niveau ook) met elkaar deelt. En het is ook nog een (objectief) vast te stellen cijfer, wat vergelijkbaarheid eenvoudig en begrijpelijk maakt. En daarmee wordt inkomen ook een maat voor hoe succesvol je bent. De enige maat waarmee je de vergelijking kunt maken met ieder ander die werkt. Misschien is het ook wel daarom dat we het zo lastig vinden om te vertellen aan anderen hoeveel we verdienen. Het geeft direct een signaal hoe succesvol of niet succesvol je bent. Je stapt de arena in van succesvergelijking. Met kans om onsuccesvol te lijken of het risico je hoofd boven het maaiveld uitte steken.

De door medewerkers verwachte stijging van salaris is zo ook te begrijpen als bewijs voor succes. Want als door succes je inkomen stijgt, dan zal andersom ook wel gelden dat je door een stijgend inkomen je dus ook succesvoller bent.

Mede door deze betekenis van inkomen voor mensen, blijven we met zijn allen gericht op salaris ontwikkeling. Terwijl de behoeften gekoppeld aan werk veel gevarieerde zijn. Als we bijvoorbeeld een andere (meer genuanceerde/gebalanceerd) maat voor succes kunnen introduceren die rekening houdt met meerdere factoren van werk, dan doet dat meer recht aan wat mensen van hun werk verwachten. En is de focus van werkgevers, werknemers en vakbonden misschien wel minder primair op inkomen gericht, maar is er een veel breder spectrum mogelijk.

Succes is dan niet alleen een functie van geld, maar relateert ook aan de meerwaarde van je werk en de voldoening die je daaruit kunt halen. En misschien ook wel aan de balans tussen werk en prive. Dan gaat het niet meer over succes in het werk, maar succes en betekenis van je werk in verhouding tot je gehele leven.

 

Mogelijke elementen voor het bepalen van succes:

Succes = (interessant werk + betekenisvol + maatschappij + waardering (inkomen – sociaal) + autonomie + verschil kunnen maken) * werk/prive balans

Over Merkrelaties

Met mijn blogs wil ik de lezer inspireren om eens op een andere manier naar de relaties te kijken tussen bedrijven en mensen, klanten en medewerkers. Met name besteed ik aandacht aan de verschillende aspecten van de relaties van werknemers met hun werkgever en hoe dit zowel hun werkplezier beïnvloedt als het resultaat van het werk. Door consequent vanuit de employee experience naar werk en werkgevers te kijken ontstaan er vrijwel altijd nieuwe inzichten, mogelijkheden en kansen voor mensen en merken. Kijk voor meer informatie ook op: www.merkrelaties.nl
Dit bericht werd geplaatst in Merkrelaties en medewerkers, Organiseren via relaties en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s