Werknemers kijken met ander ogen naar de Employee Experience dan werkgevers

Employee Experience is in de ogen van medewerkers niet een programma, het is een aaneenschakeling van vele persoonlijke mini-experiences die zij met de organisatie hebben. Mini-experiences die gezamenlijk de employee journey definiëren en een beeld en mening over de organisatie creëren.

Als werknemers denken aan hun ‘employee experience’, denken ze niet aan organisatie brede programma’s, bonussen of andere vormen van beloning. Ze denken eigenlijk ook nooit aan waar ze zijn in de ‘employee life cycle’. Dat is de corporate blik. Wat werknemers ervaren is NIET dat eens of tweemaal per jaar zorgvuldig voorbereide HR-initiatief. Werknemers denken bij hun employee experience aan hun persoonlijke ervaringen, een verzameling van duizenden interacties die zij hebben met een organisatie.  Het zijn al die micro-ervaringen die zij iedere werkdag hebben. 92% van de werknemers beschrijven hun ‘employee experience’ als hun dagelijkse ervaring. En maar 42% omschrijft hun dagelijkse ervaring als positief!

HR-Paradigma shift. Van Human Resource Management, naar Human Relationship Management.

Bijna 50% van de medewerkers geloven dat hun organisatie regelmatig de employee experience opoffert aan de verbetering van de customer experience. Terwijl er ook een logica is dat aan de basis van een goede customer experience, een goede employee experience ten grondslag ligt. Te lang hebben organisaties naar medewerkers gekeken als een productiemiddel, een middel om winst te behalen. Maar dit middel blijkt ook menselijke eigenaardigheden te hebben, zoals motivatie, betekenis, zingeving, ziekte etc… Hetgeen in principe terugkomt in de term Human Resource management. Helaas lijkt het erop dat organisaties, met hun proces focus, zich vooral richten op het resources deel van de term en vergeten om ook het element ‘human’ in hun beleid te betrekken. (In mijn (prijswinnende) boek ‘Uw werknemer wordt klant’ heb ik een alternatieve vertaling voor HR-management geïntroduceerd: Human Relationship Management. Om de focus minder eenzijdig op resources te leggen, maar op de relatie die werkgevers met werknemers hebben.)

Veel organisaties beginnen te begrijpen dat hun klanten echte mensen zijn, die op een veelvoud aan manieren met hun bedrijf communiceren. Mensen met echte behoeften en emoties. Langzamerhand beginnen diezelfde organisaties ook te beseffen dat ook hun werknemers echte mensen zijn. Mensen van vlees en bloed, met menselijke behoeften en emoties.

Om het menselijk element in HR zichtbaar en concreet te maken, vormen ‘Experiences’ de sleutel in het definiëren van menselijke interacties.  En als je de medewerker zo als uitgangspunt neemt, dan ziet de employee life cycle er opeens heel anders uit. Dan is het een opeenvolging van micro experiences. Niet per se in één logische journey samen te vatten. Een werknemer doorloopt meerdere journey’s tegelijk, journey’s die niet per se een (chrono)logische volgorde hebben en vaak ook nog eens met elkaar verweven raken. En door die verwevenheid elkaar beïnvloeden voor wat betreft hun effect en impact op houding en gedrag van medewerkers. Zo ontstaat via de individuele combinatie van die verschillende journey’s, met de duizenden dagelijkse mini-experiences een, voor een individu, specifieke employee experience.

Aan de werkgever de uitdaging om deze experiences te managen:

  • functioneel zodat medewerkers hun werk goed kunnen doen en
  • engaging, zodat medewerkers hun werk goed willen blijven doen

Employee Experience management biedt hier handvatten, voor het creëren van inzicht, structuur, overzicht, een kader voor prioritering en daarmee ook focus. Want hoewel alles een experience is, kan en hoef je niet aan alles te sleutelen.

Waarom is dit belangrijk? Waar leidt dit toe?

(OC Tanner report 2019, geeft inzicht in mogelijke effecten van een verbeterde employee experience)

Bedrijven waar de employee experience zeer positief wordt ervaren hebben:

  • 6* meer kans op promotors op de Net Promotor Scale
  • 8* meer kans op uitmuntende prestaties in het werk
  • 13* meer kans op hoog betrokken medewerkers.
  • 3* minder kans op ontslagen
  • 2* meer kans op een toenemende winstgevendheid
  • 3* minder kans dat hun medewerkers getroffen worden door een gemiddelde tot zware burn-out.
  • 7* meer kans op innovatieve medewerkers

De HR-garage, voor een experience gedreven benadering van medewerkers.

Over Merkrelaties

Met mijn blogs wil ik de lezer inspireren om eens op een andere manier naar de relaties te kijken tussen bedrijven en mensen, klanten en medewerkers. Met name besteed ik aandacht aan de verschillende aspecten van de relaties van werknemers met hun werkgever en hoe dit zowel hun werkplezier beïnvloedt als het resultaat van het werk. Door consequent vanuit de employee experience naar werk en werkgevers te kijken ontstaan er vrijwel altijd nieuwe inzichten, mogelijkheden en kansen voor mensen en merken. Kijk voor meer informatie ook op: www.merkrelaties.nl
Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s