War on teachers? Opleidingen onderscheiden zich wel richting leerlingen maar laten het liggen op de arbeidsmarkt

klaslokaal_leeg4.000 extra docenten nodig in de komende jaren, hoe komen scholen daar aan? Als school en bedrijfsleven elkaar kunnen vinden kan dit veel opleveren voor scholen, bedrijfsleven en docenten.

 

Minister van onderwijs Jet Bussemaker wil ruim 4.000 extra docenten voor het hoger onderwijs in de komende jaren (Volkskrant 7-7-2015). Een initiatief waar iedereen in het veld het eigenlijk wel mee eens is. Maar hoe komen deze hoge scholen aan deze docenten? Veel middelbare scholen vrezen nu al het verlies van hun docenten. Kunnen we een War on Teachers verwachten? En zijn scholen daar klaar voor?

Als je kijkt hoe scholen zich nu op de arbeidsmarkt manifesteren en dit vergelijkt met de wijze waarop zij leerlingen werven dan kunnen scholen nog wel een stapje maken.

Een gemiste kans om de school te profileren voor docenten.

Een gemiste kans om de school te profileren voor docenten.

Voorbeeld Het St Gregorius College profileert zich in Utrecht richting groep 8 leerlingen als een school waar leerlingen zichzelf kunnen verbeteren, via top-uren, talent lessen, havo kansklassen en een internationale stroom. Kortom leerlingen die denken meer in hun mars te hebben dan het lagere schooladvies aangeeft, zijn van harte welkom. Je zou denken hier zijn ook leerkrachten voor nodig die hierin hun drive vinden. Maar de wervingsadvertentie van het St Gregorius relateert in niets aan hun belofte aan groep-8 leerlingen en wat dit voor mogelijkheden biedt voor docenten. Het enige wat gevraagd word is bekwaamheid en enthousiasme. Lijkt mij eerder een randvoorwaarde. Een gemist kans! En het St Gregorius is niet de enige, kijk de krant er maar eens op na.

 

Hoe kunnen scholen wel de strijd om de beste docent aan gaan. Scholen staan globaal twee manieren ter beschikking:

  1. Beter concurreren met andere scholen en zich (positief) onderscheiden van andere scholen
  2. Of de pool vergroten waaruit docenten gerekruteerd kunnen worden, en andere doelgroepen aanspreken

Scholen maken in hun werving van docenten geen onderscheid met andere scholen. De werving van docenten is vaak niet meer dan een bekendmaking dat men docenten zoekt. Gemakzucht lijkt de overhand te hebben, er wordt nauwelijks een poging gedaan om zich te onderscheiden. Aangezien de arbeidsvoorwaarden in de meeste gevallen via cao’s geregeld is ligt hier weliswaar weinig ruimte voor scholen om het verschil te maken. Maar er is natuurlijk wel iets anders waarop scholen zich kunnen onderscheiden. Bijvoorbeeld door docenten aan te spreken op hun persoonlijke drive en de wijze waarop zij zich wel of niet kunnen ontwikkelen in hun vak. Of onderscheid maken op basis van een bijzondere visie of specifieke identiteit waar docenten aan bij kunnen dragen.

In de werving doen Scholen dus weinig moeite zich te onderscheiden van andere scholen in de strijd om top-docenten. Maar zien we dan activiteiten om het aantal beschikbare docenten te verhogen. Ook daar is het stil. Er zijn nauwelijks activiteiten om studenten actief te interesseren voor het docentschap en nauwelijks activiteiten om zij-instromers te interesseren voor een deeltijd docentschap.

back-to-school

Terug naar school om kennis en ervaring te delen.

Terwijl juist de laatste optie zeer goed past bij de ontwikkelingen in de arbeidsmarkt en zeker op de relatief korte termijn kansen biedt. Een arbeidsmarkt waarin steeds meer mensen verschillende banen kunnen en willen combineren, een arbeidsmarkt waar mensen langer moeten doorwerken, een vergrijzende arbeidsmarkt en bovendien een arbeidsmarkt waar het bedrijfsleven moeite heeft om het toenemend aantal oudere medewerkers een zinvolle en betekenisvolle rol in hun bedrijf te geven.

Potentieel is hier een enorme pool aan ervaring en vakmanschap beschikbaar om scholieren en studenten te scholen en te coachen op basis van ervaring in de praktijk in het bedrijfsleven en bij de overheid. En ook de verbinding met het bedrijfsleven te garanderen, zeker voor MBO en HBO scholen interessant. Dit kan op basis van zzp-contracten of meer structurele vormen van samenwerking met bedrijven. Wat kan leiden tot een klassiek win-win-win model, een win voor medewerker/docent, school & bedrijfsleven.

Scholen zullen allereerst een visie moeten ontwikkelen op het type docenten zij nodig hebben, wat zij deze docenten vervolgens te bieden hebben, hoe zij zich willen onderscheiden en hoe zij gebruik maken van de mogelijkheden in de ontwikkelen arbeidsmarkt, waarbij naar verwachting veel bedrijfservaring en vakkennis – voornamelijk in deeltijd – beschikbaar zal komen. Om vervolgens zich te profileren op de arbeidsmarkt voor docenten en te kijken naar alternatieve bronnen van nieuwe docenten.

 

Over Merkrelaties

Met mijn blogs wil ik de lezer inspireren om eens op een andere manier naar de relaties te kijken tussen bedrijven en mensen, klanten en medewerkers. Met name besteed ik aandacht aan de verschillende aspecten van de relaties van werknemers met hun werkgever en hoe dit zowel hun werkplezier beïnvloedt als het resultaat van het werk. Door consequent vanuit de employee experience naar werk en werkgevers te kijken ontstaan er vrijwel altijd nieuwe inzichten, mogelijkheden en kansen voor mensen en merken. Kijk voor meer informatie ook op: www.merkrelaties.nl
Dit bericht werd geplaatst in Merkrelaties en medewerkers, Organiseren via relaties en getagged met , , , , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s