Merktrends 2012: het Jaar van de Verbinding (1)

Nooit eerder was het consumentenvertrouwen zo laag. Het stimuleert tot het zoeken van steun bij elkaar in plaats van ons heil in materie te vinden.

Diverse heilige geschriften hebben opvallend vaak in 2012 de gong voor de laatste ronde aangekondigd. Zo begint voor de Maya’s op 21 december 2012 een nieuwe periode van 26.000 jaar. ‘This will be a cycle of wisdom, harmony, peace, love, of consciousness and the return of the natural order. It is not the end of the world. It will be a fusion of both feminine and masculine energies’. De twee energiestromen ondersteunen elkaar. Een periode van harmonie treedt aan, het geweten keert terug. We gaan een tijd tegemoet waarin de kern gevormd wordt door relaties. Het aangaan van verbindingen wordt dé kerncompetentie voor merken de komende decennia. Trendwatchers pleiten in hun trendrede om 2012 te bestempelen als het Jaar van de Verbinding.

Voorspelde chaos. In de aanloop naar de omslag in 2012 is ons chaos voorspeld. Dat hebben we gekregen! De opstand in de Arabische wereld, de demonstraties rondom de verkiezingen in Rusland en de Occupy-beweging laten zien dat mensen op zoek zijn naar zelfsturing. De protesten zijn massaler en hardnekkiger dan ooit en vaker dan voorheen leiden ze tot het afdwingen van nieuwe spelregels. Ook de voortdurende financiële crisis lijkt verandering te bewerkstelligen. Italië en Griekenland worden bestuurd door technocraten in plaats van politici. Op zijn minst een verandering van de spelregels.

Grote veranderingen samenleving. Langzamerhand loopt ook Nederland vast. We moeten ons aan steeds meer controlesystemen onderwerpen en nog gaat er veel mis. Banken, pensioenfondsen, landen en unies, alle zijn gestruikeld of aan het struikelen. Autoriteiten proberen controle uit te stralen door middel van ferm taalgebruik, het effect is vooral daadkrachtinflatie. De leiders zijn het contact met hun eigen overtuiging kwijt en proberen de verwachtingen van anderen te spiegelen. Zo ondergraven zij zelf de basis van hun leiderschap. Ze lijken naar de pijpen van de meerderheid te dansen. Ze geven geen richting aan.  De kloof tussen mensen verdiept, de boodschap aan alle zijden radicaliseert. De schaarse momenten van interactie worden uitsluitend gebruikt om schande naar de overzijde te roepen. Onvrede, frustratie over het steeds zichtbaardere onvermogen van politiek wordt steeds groter in Nederland. Zo ook staan we in Nederland aan de vooravond van grote veranderingen.

Terug naar de basis: de mens. Als samenleving zijn we ‘out of touch’ (Richard Sennett). Er is een wereld ontstaan die aangedreven wordt door het creëren van behoeften om te kunnen produceren, in plaats van het produceren op basis van behoeften. In het discours over merken wordt vaker de beurskoers genoemd dan de producten en diensten. Het bedrijfsleven raakt in haar drang tot groei, het contact met de eigen wortels én met de maatschappij steeds meer kwijt.
Aan de andere kant wijst de consument graag naar alles wat mis gaat, zonder het eigen gedrag onder de loep te nemen. We hebben moeite onze persoonlijke bijdrage aan de economische cyclus te relateren aan onze eigen keuzes. ‘Wat ik doe, maakt toch niets uit’. Tegelijk wordt ons lontje steeds korter, we blazen stoom af via online netwerken, anonieme posts of het stemhokje. Inmiddels is ook in Nederland een tegenbeweging ontstaan die oude systemen wil achterlaten en terug gaat naar de basis van ieder systeem: de mens. Niet langer wordt naar de grootst gemene deler gezocht, maar naar de kleinst mogelijke schaal om bestaande problemen op te lossen. Het concept Merkrelaties helpt in dit proces zowel de klant, de medewerker als het merk.

Zelfsturing onmisbaar. ‘Zelfsturing’ sluit nauw aan bij de beweging naar meer verbinding. Vanuit onszelf willen we verandering in gang zetten, door zelf te kiezen, door ons zelf te verbinden. Op zoek naar betekenis en ambities, gaan we relaties aan en verbreken we die weer. Het individu geeft betekenis aan deze relaties. Merken hebben de taak klanten en medewerkers te helpen om betekenis te ontwikkelen in hun onderlinge relaties. Van een heel alledaagse tot een meer spirituele betekenis.

Verbinding is behoud. In haar drang naar meer is het bedrijfsleven in steeds meer gevallen het contact met de eigen wortels én met de maatschappij verloren. Merken hebben de mogelijkheid om die verbinding weer tot stand te brengen, een rol te spelen om het handelingsperspectief en de betekenis daarvan terug te brengen bij het individu. In dialoog met klant en medewerker kunnen ze handreikingen doen hoe de frustratie en onvrede te vertalen naar dagelijks gedrag. Waarbij het individu zowel een statement maakt als de daad bij het woord kan voegen. Zo meldde Starbucks CEO Howard Schultz dat hij al zijn giften aan politici intrekt, totdat ze een lange termijnoplossing voor de crisis hebben gevonden.

Ook steeds meer consumenten en medewerkers besluiten hun houding ten opzichte van de maatschappij, de ondernemingen en hun merken te veranderen. Zij passen hun gedrag steeds meer aan, aan hetgeen voor hen van belang is. De keuzes die er toe doen komen dichterbij ons eigen leven en handelen. We zoeken naar het kompas van datgene dat we werkelijk van belang vinden en waarin we geloven. Dan maakt het niet meer uit of ons eigen gedrag een druppel op een gloeiende plaat is. In plaats van te denken “dat wat ik doe geen zin heeft” ga je “doen wat jou zin geeft.”

Als merken het contact met deze consumenten en medewerkers niet willen kwijtraken, zullen ze een verbinding met hen moeten aangaan. Wat is de betekenis van mijn merk, wat beloof ik klanten en medewerkers en hoe sluit ik aan bij het individu en neem ik verantwoordelijkheid voor mijn acties? De antwoorden op deze vragen vormen de basis voor het aangaan van merkrelaties: betekenis geven, dialoog aangaan, belofte naar de toekomst, betrokken zijn en verantwoordelijkheid nemen.

Merkrelatierecept op smaak gemaakt. Het Jaar van de Verbinding vraagt erom uw merkrelaties serieus te nemen (en aan te pakken). Het merkrelatierecept bestaat uit: betrokkenheid, gedeelde betekenis, belofte voor de toekomst, dialoog en verantwoordelijkheid. Meng het in de voor uw merk juiste verhoudingen en voeg er empathie, transparantie en authenticiteit naar smaak van het merk, de klant en de medewerker aan toe. Op deze manier sluit u altijd optimaal aan bij de behoefte en intrinsieke motivatie van klant en medewerker. Het jaar van de verbinding is dan ook het moment om echt werk te maken van uw merkrelaties. In de volgende twee delen van dit drieluik over de Merktrends voor 2012, belicht ik de gebieden marketing en HR, bezien vanuit merkrelaties.

Meer weten over Merkrelaties of zoekt u een sparringpartner of inspiratie om de merkrelaties in uw bedrijf onder de loep te nemen? Stuur dan een berichtje [rene@merkrelaties.nlU kunt ook via dit mail adres uw reactie op deze column geven of via de social media buttons hieronder.

Over Merkrelaties

Met mijn blogs wil ik de lezer inspireren om eens op een andere manier naar de relaties te kijken tussen bedrijven en mensen, klanten en medewerkers. Met name besteed ik aandacht aan de verschillende aspecten van de relaties van werknemers met hun werkgever en hoe dit zowel hun werkplezier beïnvloedt als het resultaat van het werk. Door consequent vanuit de employee experience naar werk en werkgevers te kijken ontstaan er vrijwel altijd nieuwe inzichten, mogelijkheden en kansen voor mensen en merken. Kijk voor meer informatie ook op: www.merkrelaties.nl
Dit bericht werd geplaatst in Merkrelaties en communicatie, Merkrelaties en klanten, Merkrelaties en medewerkers, Organiseren via relaties en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Merktrends 2012: het Jaar van de Verbinding (1)

  1. Pingback: Merktrends 2012: klant en medewerker worden úw ambassadeur (2) | Merkrelaties

  2. Pingback: Merktrends 2012: HR creëert betrokkenheid medewerker (3) | Merkrelaties

  3. Pingback: De 3 B’s van Employee Engagement: Betrokkenheid, Bijdragen en Betekenis | Merkrelaties

  4. Pingback: Veranderende arbeidsverhoudingen …. flexibel en betrokken | Merkrelaties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s