Debat of dialoog, Stoppen we energie in elkaar bestrijden of krijgen we energie van samen strijden

We hebben ze weer achter de rug, de eindeloze debatten tussen de lijsttrekkers van politieke partijen. Kosten nog moeite worden gespaard om bij de kiezer onder de aandacht te komen. Van een polonaise lopende Job Cohen tot een rechtszaak voerende Marianne Thieme om maar zoveel mogelijk aandacht en exposure te krijgen.  

 
In de politiek worden niet alleen in campagnetijd debatten gevoerd maar het is de enige openbare manier van communiceren tussen de partijen het hele jaar door. Debat is zelfs in de media de manier van het informeren van de maatschappij. Voor de alziende camera betreden de gladiatoren de fel verlichte arena, om met elkaar de strijd aan te binden. Maar wat leveren die debatten nu eigenlijk op anders dan aandacht en de focus op iedere kleinste fout van de deelnemers. Leidt een debat weleens tot een oplossing. Hooguit verscherpt het de stelling van de deelnemers en graven de gladiatoren zich steeds verder in. Maar echt een oplossing wordt er niet bereikt.
 
Sterker nog de partijen komen verder van elkaar af te staan. En de kans op een oplossing of overeenstemming wordt vooral kleiner. Het is een manier van communiceren in de maatschappij die steeds vaker voor komt. Mensen ventileren meningen, vaak impulsief zonder de last van enige kennis ter zake, met zoveel mogelijk overtuiging (hard en grof taalgebruik) om de mening extra kracht bij te zetten. En als dat niet helpt is het uiten van bedreigingen voor steeds meer mensen ook nog wel een optie. Er ontstaat een situatie van ieder voorzich, van elkaar bestrijden. Het gezamenlijke belang speelt nauwelijks nog een rol.
 
Debat vergroot op die manier dus de tegenstellingen tussen mensen en kost ons veel energie. Terwijl een alternatieve communicatievorm juist energie mobiliseert en ons energie oplevert. Dialoog brengt mensen juist samen en samen zoek je naar een oplossing die voldoet aan ieder zijn criteria. Dialoog leidt wel tot oplossingen waar mensen enthousiast van worden, oplossingen waar mensen samen een bijdrage aan geleverd hebben. Dialoog geeft interesse in elkaar een kans. Dialoog legt de nadruk op het feit dat we niet alleen op de wereld zijn, dat we het samen moeten doen. Dialoog is langzamerhand een onderscheidende communicatievorm geworden. En biedt merken daarmee de kans zich te onderscheiden en echt in contact te komen met klanten en medewerkers. Dialoog weet verschillende waarheden te combineren zonder zich druk te maken om de strijd over enige echte waarheid, die zoals we allemaal weten niet bestaat.
 
Deze maand is mijn boek “De Merkmotor”, uitgekomen. Hierin laat ik onder andere zien hoe dialoog voor merken de manier is om merkrelaties met klanten en medewerkers op te bouwen. Merkrelaties die via de gouden driehoek leiden tot duurzaam betere resultaten. Daarmee draagt het voeren van dialoog bij tot een andere vorm van bedrijfsvoering dan de eenzijdig op kosten en efficiency gerichte focus in de bedrijfsvoering zoals we dat nu bij veel bedrijven tegenkomen.

Over Merkrelaties

Met mijn blogs wil ik de lezer inspireren om eens op een andere manier naar de relaties te kijken tussen bedrijven en mensen, klanten en medewerkers. Met name besteed ik aandacht aan de verschillende aspecten van de relaties van werknemers met hun werkgever en hoe dit zowel hun werkplezier beïnvloedt als het resultaat van het werk. Door consequent vanuit de employee experience naar werk en werkgevers te kijken ontstaan er vrijwel altijd nieuwe inzichten, mogelijkheden en kansen voor mensen en merken. Kijk voor meer informatie ook op: www.merkrelaties.nl
Dit bericht werd geplaatst in Merkrelaties en communicatie. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s